בס"ד מדריך הלכה יומית לאפיית מצה


דף זה מוקדש לזכרו של יוסף שמריהו דיסין ז"ל שנפטר בשעת אפיית מצה בטלמון, ו' ניסן תשס"א
הדף הבא מכיל מידע בסיסי לגבי אפיית מצה, אבל אינו יכול לבוא במקום לימוד ההלכות בצורה יסודית ואינו מסמך שבא לפסוק הלכה.

     חדש! דף עבודה בעברית למדריך זה  (תודה לרב איתן כאדן)

 לעמוד הבית                                                                    English
מים שלנו

ניפוי הקמח

מוכנים להתחיל

לישה

ריכוך הבצק

חלוקת הבצק להכנת המצות

שטיחת הבצק במערוכים

עשיית חורים במחורר (רדלר)

בדרך לתנור

האפייה והוצאת המצות מן התנור

בדיקת המצות על ידי המשגיח

על אכילת מצה...
העבר את העכבר על כל אחד מהשלבים שבצד שמאל.  לחץ על שלב כדי לראות תמונה בהגדלה והסבר.




מים שלנו

מכינים מים מראש לאפיית המצות.  שואבים את המים מבאר, מעיין או מאגר מים- ללא תוספות.   בתמונה רואים את המעיין הטבעי שהתגלה בכביש 443 לא רחוק מבית חורון, שבעבר שימש למים שלנו.  לפי הידוע היום מים אלו אינם ראויים לשתיה. 

שואבים את המים למיכלים לאחר השקיעה אבל לפני החושך ושומרים אותם במקום קריר (לא מקרר) במשך 12 שעות. 

מים אלו נקראים "מים שלנו" מכיוון שהם "לנו" כלומר, עברו את הלילה.     

natural spring water
מי מעיין טבעי
ניפוי הקמח
לוקחים קמח מיוחד אשר נשמר ממגע עם מים.

רצוי שהקמח יהיה שמור משעת הקצירה (יש דעה המקילה ומחייבת שמירה משעת טחינת הקמח).

מצות אלו נקראות "מצות שמורות".
 צריך לנפות את הקמח כדי שיהיה נקי מתולעים וחרקים.  (בארץ נוהגים לנפות כל קמח, גם במשך השנה)

את הקמח שומרים בחדר מיוחד.  לחדר הזה לא מכניסים מים. 

כדי לדייק באפייה מודדים כמות קמח מדוייק לכל סבב של אפיית מצה. 



sifting the flour
ניפוי הקמח

 לתוצאות הטובות ביותר מערבבים קמח ומים במידה מדוייקת, אבל לא בכמות גדולה.  גודל הבצק תלוי במספר העובדים באפייה.  אסור להשאיר את הבצק ללא עיסוק (לישה וכו') ולכן אין להכין בצק גדול כאשר אין מספיק אנשים לעסוק בבצק או כאשר נוצר פקק בדרך לתנור. 
     




pouring flour into mixing bowl

ברקע ניתן לראות את הצוות שעומד בכוננות עם המארוכים

מוסיפים מים לקמח

הקמח יוצא מ"חדר הקמח" (איפה שהוא נשמר מכל מגע עם מים) ומובא אל החדר שבו מכינים את המצה.  מרגע הוספת המים לקמח חייבים לסיים את כל תהליך הכנת המצה בתוך שמונה עשרה דקות.  בזמן זה ניתן להכין מספר בצקים.

כל המשתתפים אומרים "לשם מצות מצווה" לפני שמתחילים לעבוד.  מכינים את מצות המצווה שאוכלים בליל הסדר "לשמה"- לשם הכנת מצות מצווה.
 בשמונה עשרה הדקות שמכינים בהן את המצות אפשר להכין מספר בצקים, אבל לאחר שמונה עשרה דקות חייבים לנקות את כל הכלים וליישב אותם לפני שמתחילים שוב באפייה.     
 בתמונה שמימין המשתתפים שרים "לשם מצות מצווה".  במקומות רבים נוהגים לשיר חלקים מההלל, ובמיוחד כאשר מכינים מצות בערב פסח לאחר חצות- הזמן שהיו מקריבים את קרבן הפסח בבית המקדש. 
    




mixing the water and flour לשים את הקמח ואת המים

צריך ללוש את הבצק במהירות, אבל גם ביסודיות. 




pound מרככים את הבצק

ישנן שיטות שונות לריכוך הבצק.  בתמונה משתמשים בצינור כבד, עטוף בפלסטיק. 

 




cutting the dough to begin rolling חותכים את הבצק לחתיכות- כל חתיכה תהיה מצה

אפשר לראות את האיש שעומד בראש השולחן מחזיק את הבצק ביד.  כל בצק כזה נחתך לכ-שש חתיכות וחתיכות אלו מועברות לצוות שעומדים מוכנים על מארוכים.   




rolling pin מכינים מצות עגולות בעזרת מארוכים

באפייה רגילה שמים קמח על השולחן כדי שהבצק לא יידבק לשולחן.  באפיית מצות אסור להוסיף קמח.   




perforating the matza מחוררים את המצות

הסיבה שמחוררים את המצות היא כדי שלא יווצרו כיסי אוויר בשעת האפייה. 

 




taking matza on pole to oven העברת המצה לתנור

המצה יושבת על מקל עץ פשוט והיא נלקחת אל התנור.  התנור אינו באותו החדר איפה שמכינים את המצה, כדי שחום התנור לא יגרום לבצק להחמיץ.  




in and out of oven המצה נכנסת ויוצאת מהתנור

המצות נאפות במהירות.  בתמונה רואים מצה שזה עתה יצאה מהתנור ומצה שמוכנסת לתנור.  יש להיזהר שהמצות לא יגעו זו בזו בתנור.  מכניסים את המצות לתנור על גבי מקל עץ פשוט (המצה עדיין רכה וגמישה) ומוציאים אותה עם כלי שטוח.  צריך להכניס את המצה לתנור לפני תום שמונה עשרה דקות. 




checking to make sure the matza is ok הרב המשגיח בודק שהמצות נאפו כדין

רב הישוב טלמון, הרב ברכיהו שליט"א בודק את כל המצות כדי לוודא שנאפו כדין.  לפעמים נוצרים כפלים במצות בשעת האפייה ולפעמים נוצרות כיסי אוויר במצות.  במקרים אלה יש חשש שהמצה לא נאפתה בקיפול או בבועה ולעיתים יש צורך לפסול את כל המצה. 




final product המצה מוכנה לליל הסדר...

לא אוכלים מצה בערב פסח (ויש נוהגים אף מלפני כן).  





האתר נבנה ומופעל על ידי
צבי האריס
©הלכה יומית לבתי ספר 2003 - תשס"ו